Συνέντευξη του Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης Πελοποννήσου Δυτικής Ελλάδας και Ιουνίου Τάσου Αποστολόπουλου στο περιοδικό ΦΛΑΣ Μεσσηνίας

Κυριακή 15 Ιανουαρίου 2012

ΕΡΩΤΗΣΗ 1η: Ο «Καλλικράτης» συμπληρώνει ένα χρόνο ζωής, μαζί και η Αποκεντρωμένη Διοίκηση. Ένας πρώτος απολογισμός του δικού σας έργου, τι έχει να δείξει?

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Πράγματι πέρασε σχεδόν ένας χρόνος από τότε που η κυβέρνηση προχώρησε στην εφαρμογή ενός πρωτοποριακού προγράμματος αποκέντρωσης της διοίκησης και αναβάθμισης της αυτοδιοίκησης. Είναι πολύ νωρίς για να κριθούν τα αποτελέσματα του «Καλλικράτη» αλλά μπορούμε με ασφάλεια να πούμε ότι ο τόπος είχε ανάγκη από μία ουσιαστική αποκέντρωση εξουσιών για να σπάσει το αθηνοκεντρικό κράτος ενώ και η εφαρμογή του θεσμού της αιρετής περιφέρειας και των ισχυρών δήμων ήταν αναγκαίες τομές για να υπάρξει μία δημιουργική επανεκκίνηση της αυτοδιοίκησης προς όφελος των πολιτών και των τοπικών κοινωνιών. Για τον απολογισμό του δικού μας έργου δεν έχει σημασία τι λέμε εμείς αλλά τι άποψη έχουν η πολίτες. Ακόμη, όμως, κι αν υπάρχει θετική άποψη, μέσα βέβαια σε συγκυρία κρίσης, εμείς λειτουργούμε με γνώμονα ότι ο εχθρός του καλού είναι πάντα  το καλύτερο. Καθημερινά παλεύουμε για το καλύτερο αντιμετωπίζοντας συσσωρευμένα προβλήματα του παρελθόντος αλλά κυρίως στρεβλά συστήματα και κακές νοοτροπίες.

 

ΕΡΩΤΗΣΗ 2η: Οι Δήμαρχοι διαμαρτύρονται ότι ο «Καλλικράτης» έφερε μεγάλα προβλήματα και έχει δημιουργήσει μία αφόρητη κατάσταση. Δε συμφωνείται και εσείς ότι δόθηκαν πολύ σοβαρές αρμοδιότητες χωρίς προσωπικό και πόρους?

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο «Καλλικράτης» γεννήθηκε ως θεσμός την περίοδο που στην χώρα ερχόταν το «τσουνάμι»  της οικονομικής κρίσης, μιας κρίσης που έμελλε τελικά να πλήξει ολόκληρη την ευρωζώνη. Σαν θεσμός ο «Καλλικράτης» ήταν ένα ισχυρό σοκ για τις τοπικές κοινωνίες, τους Δήμους και τις Περιφέρειες. Αποτέλεσε τομή για την ελληνική πραγματικότητα και τους πολίτες  που, από τη μία μέρα στην άλλη, είδαν  να αλλάζει η δομή της αυτοδιοίκησης και να εφαρμόζονται άλλες μορφές αποκεντρωμένης διοίκησης που δε γνώριζαν μέχρι εκείνη τη στιγμή. Αρμοδιότητες και πόροι που κρατούσε αποκλειστικά το κεντρικό κράτος για τον εαυτό του πέρασαν στην αυτοδιοίκηση. Μεταξύ αυτών των πόρων ήταν το ΕΣΠΑ, ο Επενδυτικός Νόμος, το Περιφερειακό Ταμείο Ανάπτυξης και πολλά άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία.  Ταυτόχρονα ήταν φυσιολογικό να υπάρξουν και αντιδράσεις αφού θα πρέπει να ομολογήσουμε ότι μερικές θεσμικές αλλαγές έγιναν βιαστικά χωρίς ίσως την απαραίτητη προετοιμασία και τις αναγκαίες υποδομές. Μετά από ένα χρόνο ζωής βλέπουμε όλοι ότι τα μεγάλα προβλήματα, που πράγματι υπάρχουν σε πολλούς τομείς αντιμετωπίζονται με σοβαρότητα και με αυξημένο αίσθημα ευθύνης τόσο από τους Περιφερειάρχες όσο και από τους Δημάρχους. Είμαι σίγουρος ότι ο «Καλλικράτης» βρίσκει σιγά – σιγά το βηματισμό του και πιστεύω ότι ο χρόνος θα λειτουργήσει υπέρ των νέων θεσμών και κυρίως υπέρ της ελληνικής κοινωνίας.

 

ΕΡΩΤΗΣΗ 3η: Τουλάχιστον στους πρώτους μήνες της θητείας σας υπήρχαν προβλήματα συνεννόησης  με τον αιρετό Περιφερειάρχη Πελοποννήσου Πέτρο Τατούλη για θέματα όπως ο προϋπολογισμός, η διαχείριση του ΕΣΠΑ και τα απορρίμματα. Έχουν γίνει πλέον διακριτοί οι ρόλοι της Αποκεντρωμένης Διοίκησης και της Περιφέρειας?

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Αρχικά θέλω να ξεκαθαρίσω ότι από την πλευρά μου τουλάχιστον με τον Περιφερειάρχη Πελοποννήσου δεν υπήρξε καμία προσωπική κόντρα ή αντιπαράθεση. Οι όποιες διαφωνίες υπήρξαν μεταξύ Αποκεντρωμένης Διοίκησης και Περιφέρειας σημειώθηκαν σε επίπεδο διαδικασιών ελέγχου νομιμότητας που ο Καλλικράτης προέβλεπε καθώς και σε επίπεδο διευθέτησης ζητημάτων που και οι δύο θεσμοθετημένοι φορείς εμπλέκονταν. Φαίνεται ότι μετά τον Ιουλίου που και οι τελευταίες αρμοδιότητες μεταβιβάστηκαν από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση στην Περιφέρεια τα πράγματα ηρέμησαν και πραγματικά οι ρόλοι της κάθε πλευράς έγιναν διακριτοί και πολύ συγκεκριμένοι. Εδώ θα ήθελα να διευκρινίσω κάτι που πολλοί ίσως δε έχουν καταλάβει ακόμα.  Η Αποκεντρωμένη Διοίκηση που έχω την τιμή να προΐσταμαι  πολιτικά, δεν είναι άλλη μία βαθμίδα της αυτοδιοίκησης.  Αποτελεί την έκφραση του κράτους στην περιφέρεια και έχει συγκεκριμένο ρόλο να επιτελέσει με κυρίαρχο τον έλεγχο της νομιμότητας των αιρετών οργάνων αλλά και την εφαρμογή των πολιτικών της κυβέρνησης ανά τομέα και υπουργείο. Για εμάς είναι βασική αρχή ότι η Αποκεντρωμένη Διοίκηση, οι Περιφέρειες και οι Δήμοι θα πρέπει να πορεύονται στην ίδια πλευρά και με κοινό στόχο την εξυπηρέτηση του πολίτη. Αντίπαλοι είναι μόνο τα μεγάλα προβλήματα που όλοι μαζί μπορούμε να αντιμετωπίσουμε.

 

ΕΡΩΤΗΣΗ 4η: Για τη Μεσσηνία τι μπορεί να κάνει η Αποκεντρωμένη Διοίκηση και τι έχει κάνει μέχρι τώρα? Τα Σχέδια Χωρικής και Οικιστικής Οργάνωσης Ανοικτής Πόλης (ΣΧΟΟΑΠ) και οι δασικοί χάρτες θα προχωρήσουν σε περιοχές του Νομού?

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Η Αποκεντρωμένη Διοίκηση έχει ήδη κάνει πολλά για τη Μεσσηνία και μπορεί να κάνει πολλά περισσότερα στο άμεσο μέλλον γι΄ αυτό το Νομό και τους ανθρώπους του. Μέσα πάντα σε ένα γενικότερο πλαίσιο πρωτοβουλιών, που παίρνουμε με στόχο την ισόρροπη ανάπτυξη όλων των περιφερειών, έχουμε ξεκινήσει να υλοποιούμε μεγάλα επενδυτικά προγράμματα σε συνεργασία με τους Δήμους αλλά και με θεσμοθετημένους φορείς όπως τα Επιμελητήρια. Θέλοντας να καθαρίσουμε το τραπέζι από τα προβλήματα του παρελθόντος υπογράψαμε προγραμματικές συμβάσεις με πολλούς Δήμους ( μεταξύ αυτών της Καλαμάτας, της Μεσσήνης και της Πύλου) και διευθετούμε εκατοντάδες  εκκρεμείς υποθέσεις  που ήταν στοιβαγμένες στις διάφορες κρατικές υπηρεσίες. Αναρτήσαμε ήδη δασικούς χάρτες σε μεσσηνιακούς  Δήμους ( Καλαμάτα, Μεσσήνη)  ανοίγοντας έτσι το δρόμο στους πολίτες για να χτίσουν ή να επενδύσουν στις περιοχές τους χωρίς γραφειοκρατία και περαιτέρω καθυστερήσεις. Παράλληλα προωθήσαμε σε τελικό στάδιο το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο της Καλαμάτας που η εφαρμογή του θα αποτελέσει μία βαθειά ανάσα για τη μεσσηνιακή πρωτεύουσα  ενώ έτοιμα είναι τα ΣΧΟΟΑΠ για Πύλο και άλλους Δήμους.  Σε αυτά να προσθέσετε τα σημαντικά έργα που εντάξαμε στο ΕΣΠΑ όταν η Αποκεντρωμένη Διοίκηση είχε τη διαχείρισή του. Η Αποκεντρωμένη Διοίκηση έχει βάλει πολύ ψηλά τον πήχη  για την ανάπτυξη της Μεσσηνίας αλλά και ολόκληρης της περιοχής που εποπτεύει. Μέσα σε λίγο χρονικό διάστημα έχουμε καταφέρει να κάνουμε πράγματα που κανένας στην αρχή δεν φανταζόταν . Γι αυτό μέσα από το περιοδικό σας θέλω να ευχαριστήσω θερμά τους ανθρώπους της αυτοδιοίκησης, τους θεσμοθετημένους φορείς που συνεργαζόμαστε καθώς  και τους συνεργάτες μου υπαλλήλους σε όλες τις διευθύνσεις.

 

ΕΡΩΤΗΣΗ 5η: Έχετε διατελέσει κεντρικό στέλεχος του ΠΑΣΟΚ. Πώς βλέπετε εσείς το μέλλον του κόμματος? Ποια πρέπει να είναι η πολιτική του από εδώ και πέρα?

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Σε αυτή την φάση που βρισκόμαστε προέχει η σωτηρία της χώρας και το ΠΑΣΟΚ με όλα τα στελέχη του παλεύει γι αυτή τη σωτηρία. Δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή η πολυτέλεια των πολλών επιλογών. Θεωρώ ότι η στήριξη της κυβέρνησης Παπαδήμου αποτελεί μονόδρομο για την έξοδο της χώρας  από την κρίση. Στο εσωκομματικό πεδίο, μετά από τις τελευταίες εξελίξεις, οι διαδικασίες άνοιξαν και πολύ σύντομα το ΠΑΣΟΚ θα βρει το βηματισμό του και θα επιστρέψει στην ελληνική κοινωνία πιο δυνατό αλλά κυρίως πιο σοφό. Η κρίση που διανύουμε πιστεύω ότι δεν είναι μόνο οικονομική κρίση αλλά είναι κρίση βαθύτερη, κρίση αξιών. Τα κόμματα αλλά και η ελληνική κοινωνία θα πρέπει να μετατρέψουν  αυτή τη κρίση σε ευκαιρία, σε ευκαιρία για μια νέα αρχή. Μία αρχή που θα βασιστεί στην κοινωνική συνοχή και στην κοινή προσπάθεια όλων των υγιών δυνάμεων της χώρας. Το στοίχημα από εδώ και πέρα είναι η ανασύνταξη των δυνάμεων του ΠΑΣΟΚ προκειμένου να επιστρέψει  στην κοινωνία και με τις απαραίτητες αλλαγές να πείσει με νέες θέσεις και προτάσεις ότι μπορεί να γίνει και πάλι μία πολιτική δύναμη που στηρίζεται αλλά και που μπορεί να στηρίξει τους Έλληνες του μόχθου, της αγροτιάς,  της εργασίας και τις δυνάμεις της δημιουργίας. Αυτό σημαίνει ότι το ζητούμενο στο ΠΑΣΟΚ δεν είναι το ποιο στέλεχος θα ηγηθεί αλλά τι το ΠΑΣΟΚ λέει σήμερα στους πολίτες για τα μικρά και μεγάλα προβλήματα που αντιμετωπίζουν. Τα κόμματα έχουν λόγο ύπαρξης όταν έχουν προτάσεις που πείθουν την κοινωνία και μπορούν με τις πολιτικές τους να δώσουν λύσεις. Διαφορετικά είναι μουσειακά είδη.

 

ΕΠΩΤΗΣΗ 6η: Η πολιτική πόσο σας ενδιαφέρει? Πόσο ισχυρό είναι το ενδεχόμενο να είστε υποψήφιος βουλευτής?

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Για μένα η πολιτική δεν αποτελεί αυτοσκοπό. Δε μπορώ, όμως,  να φανταστώ τον εαυτό μου σε ένα καναπέ να παρακολουθεί τις εξελίξεις ως απλός θεατής. Είχα την τύχη αλλά και την τιμή να περάσω από διάφορες πολιτικές θέσεις ευθύνης, αφανείς των περισσοτέρων περιπτώσεων.  Η  μεγαλύτερη ηθική ανταμοιβή για μένα είναι η αναγνώριση των προσπαθειών μου από τον απλό κόσμο. Η αποδοχή από τον απλό πολίτη που ξέρει να διακρίνει τα πρόσωπα που προσπαθούν ανιδιοτελώς  και τα επιβραβεύει  με τη στήριξη και την αγάπη του. Ήμουν, είμαι και θα παραμείνω πιστός στις αρχές μου για ισονομία, δημοκρατία και κοινωνική δικαιοσύνη. Δηλώνω απλός στρατιώτης  και τίποτα άλλο.

 

ΕΡΩΤΗΣΗ 7η: Υπογράψατε πέρσι το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο της Καλαμάτας, το οποίο προκάλεσε μεγάλες εντάσεις και αντιπαραθέσεις. Η δική σας ευθύνη σε αυτή την υπόθεση ποια ήταν?

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Σαν Αποκεντρωμένη Διοίκηση από την πρώτη κιόλας στιγμή που προέκυψε το θέμα με το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο  της Καλαμάτας προσπαθήσαμε να δώσουμε λύση και όχι να διαχειριστούμε το πρόβλημα επικοινωνιακά. Οι χειρισμοί από πλευράς άλλων  έφεραν τα πράγματα κάποια στιγμή σε αδιέξοδο σημείο. Προσωπικά έκανα ότι είναι δυνατόν για να βρεθεί λύση στο πρόβλημα με κίνδυνο και να εκτεθώ ακόμη. Αυτό που δεν έκανα και σωστά, ήταν να μεταφέρω βάρη και ευθύνες στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση που δεν της αναλογούσαν. Με καθαρό, ειλικρινή και ευθύ τρόπο βγήκαμε και είπαμε τι είχε συμβεί με το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο και τι μπορούσαμε μέχρι και την τελευταία στιγμή να κάνουμε από την πλευρά μας. Ότι κάναμε το γνώριζαν οι πολίτες της Καλαμάτας  γι αυτό και αποδέχθηκαν τις  όποιες ενέργειές μας  προκειμένου να επιλυθούν τα επιμέρους ζητήματα. Αυτά όμως ανήκουν στο παρελθόν, σήμερα όλοι θα πρέπει να δουν ότι η Καλαμάτα έχει ένα νέο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο το οποίο μπορεί να αποτελέσει ένα ισχυρό εργαλείο ανάπτυξης για ολόκληρη την πόλη. Εξάλλου, τώρα που βρισκόμαστε κάτω από ένα περιβάλλον μπορούμε να δούμε σημειακές τροποποιήσεις του Πολεοδομικού Σχεδίου και να ετοιμαστούμε όταν εξαντληθεί από το νόμο ο απαιτούμενος χρόνος να προχωρήσουμε και σε αναθεώρησή του αν αυτό είναι το αίτημα των πολιτών και οι ανάγκες της τοπικής κοινωνίας. Με αυτές τις σκέψεις προχωράμε και είμαστε έτοιμοι να συνεργαστούμε με το δήμο για να γίνει η Καλαμάτα η πρωτεύουσα ενός ισχυρού και  σύγχρονου δήμου.

 

ΕΡΩΤΗΣΗ 8η: Βλέπουμε να ξεκινάει μια διαδικασία ίδρυσης Δημοτικών Λιμενικών Ταμείων σε παραθαλάσσιες περιοχές όπως η Καλαμάτα. Τι νέα έχετε γι αυτό το μεγάλο τόσο για την αυτοδιοίκηση όσο και για την ανάπτυξη θέμα?

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ως Αποκεντρωμένη Διοίκηση που εποπτεύουμε τα λιμενικά ταμεία και νομιμοποιούμε ή μη τις πράξεις τους είμαστε υπέρ των δημοτικών λιμενικών ταμείων και προς αυτή την κατεύθυνση εργαζόμαστε. Αυτό εξάλλου προβλέπει και ο Καλλικράτης. Αυτό θα πρέπει να γίνει με σοβαρό και υπεύθυνο τρόπο. Μια συντεταγμένη πορεία που δε θα δημιουργήσει νέα λειτουργικά κόστη.  Συνεργαζόμαστε με τους δήμους και τα υπουργεία και άμεσα θα φανούν τα αποτελέσματα.  Πιστεύω ότι οι Δήμοι με τη συγκρότηση των νέων  λιμενικών ταμείων θα μπορούν να αναπτύξουν σημαντικά τις περιοχές αυτές και να δώσουν την ευκαιρία στις πόλεις τους για μια άλλη μορφή ανάπτυξης που θα έχει πολλαπλά οφέλη για τους κατοίκους των παραθαλάσσιων περιοχών. Η αυτοδιοίκηση θα πρέπει να στηρίξει και να  ενισχύσει αυτό το νέο θεσμό γιατί τα λιμενικά ταμεία και πρόσθετους πόρους θα φέρουν στους Δήμους αλλά και νέες θέσεις θα δημιουργήσουν.

 

ΕΡΩΤΗΣΗ 9η: Έχετε τη διοικητική ευθύνη ενός μεγάλου κομματιού της χώρας. Κάνοντας μία αξιολόγηση των Νομών για τους οποίους έχετε ευθύνη, σε ποια θέση θα κατατάσσατε τη Μεσσηνία? Ο λεγόμενος νότος του νότου τι προοπτικές έχει κατά τη γνώμη σας?

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Η Μεσσηνία έχει δυο μεγάλα κεφάλαια που πρέπει να αξιοποιήσει. Το ένα είναι το ανθρώπινο δυναμικότης και το δεύτερο είναι τα πολλά συγκριτικά πλεονεκτήματα που δε συναντάς εύκολα σε άλλες περιοχές. Η Μεσσηνία αν και νότος του ελληνικού νότου τα τελευταία χρόνια κάνει μια μεγάλη προσπάθεια να αποφύγει την κακιά μοίρα των νότιων περιοχών. Διαγράφει μία αντιστρόφως ανάλογη επενδυτική πορεία με την πορεία που διαγράφουν άλλες περιοχές της χώρας εν μέσω της οικονομικής κρίσης. Τόσο η έντονη ιδιωτική πρωτοβουλία όσο και συγκεκριμένες πολιτικές που εφαρμόστηκαν τα τελευταία χρόνια έχουν αναδείξει τη Μεσσηνία ως κορυφαίο τουριστικό προορισμό κάτι που δημιουργεί αισιοδοξία για το μέλλον της ευρύτερης περιοχής. Η φυσική ομορφιά της παραλιακής αλλά και η άγρια ομορφιά  της ορεινής  Μεσσηνίας την κατατάσσει αυτόματα σε έναν από τους πλέον αξιοποιήσιμους Νομούς της χώρας.  Όλα αυτά θα πάρουν και άλλη διάσταση όταν ολοκληρωθεί σε λίγους μήνες και ο αυτοκινητόδρομος. Στόχος της Αποκεντρωμένης Διοίκησης είναι σε συνεργασία με την αυτοδιοίκηση και το Επιμελητήριο να βοηθήσει άμεσα να ξεμπλοκαριστούν  μεγάλα επενδυτικά σχεδία που βρίσκονται μπλοκαρισμένα στη γραφειοκρατία και  που η υλοποίησή τους  μπορεί να αλλάξει ριζικά τη μορφή αλλά και την τύχη της Μεσσηνίας. Οι προοπτικές που έχει αυτός ο τόπος είναι μεγάλες. Υπάρχει το ανθρώπινο δυναμικό αλλά και οι απαραίτητες υποδομές για να κάνει η Μεσσηνία το μεγάλο άλμα και να γίνει μία από τις μεγαλύτερες παραγωγικές αλλά και τουριστικές δυνάμεις της χώρας. Εμείς είμαστε εδώ για να βοηθήσουμε με όποιες δυνάμεις διαθέτουμε προκειμένου αυτός ο τόπος  να πάρει τη θέση που του αξίζει στο ελληνικό αλλά και στο διεθνές στερέωμα. Άλλωστε αυτό το οφείλουμε στη γη που μας γέννησε αλλά και στους περήφανους ανθρώπους που κατοικούν εδώ.