Συνέντευξη τύπου για το λιμάνι του Αιγίου και τη Μικρή Περιμετρική Πατρών

Τετάρτη 19 Μαΐου 2010

 

Στις 19 Μαΐου 2010, ο Γενικός Γραμματέας Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας Τάσος Αποστολόπουλος παραχώρησε συνέντευξη τύπου για το λιμάνι του Αιγίου και τη Μικρή Περιμετρική Πατρών. Δυο έργα καθοριστικής σημασίας για την Αχαΐα τα οποία εδώ και χρόνια αντιμετωπίζουν προβλήματα:

 

ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΤΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΤΑΣΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΠΟΥΛΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΤΟΥ ΑΙΓΙΟΥ ΚΑΙ ΤΗ ΜΙΚΡΗ ΠΕΡΙΜΕΤΡΙΚΗ ΠΑΤΡΩΝ

Θέλω να σας ευχαριστήσω που ανταποκριθήκατε στο κάλεσμά μας και μου δίνεται η δυνατότητα να ενημερώσω τους πολίτες της Αχαΐας για δυο σημαντικά έργα που τα βρήκα στο «ψυγείο» και όπως είχα υποχρέωση τα ανέσυρα και με τις υπηρεσίες της Περιφέρειας  προσπαθώ να δρομολογήσω  λύσεις. Μιλάω:

1. Για το λιμάνι του Αιγίου και

2. Τη μικρή περιμετρική Πατρών.

Πρόκειται για δυο έργα με βεβαρημένο παρελθόν. Ας τα δούμε ένα-ένα.

 

ΛΙΜΑΝΙ ΑΙΓΙΟΥ:

 

Α) Το ιστορικό του έργου:

Το έργο του λιμανιού του Αιγίου δημοπρατήθηκε στις 26 Νοεμβρίου 1998 πάνω σε μελέτη του γραφείου «Ρογκάν και Συνεργάτες ΑΕ». Η μελέτη περιελάμβανε μόνο λιμενικά έργα (όχι τα έργα επιδομής). Ο προϋπολογισμός του έργου ήταν 8.510.000 ευρώ. Ανάδοχος αναδείχτηκε ο «ΜΟΧΛΟΣ ΑΕ» που είχε δώσει έκπτωση 24,4%. Η προθεσμία υλοποίησης του έργου είχε οριστεί η 19 Ιουνίου2002.

Ο ανάδοχος ζήτησε παράταση μέχρι την 30η Νοεμβρίου 2003. Τελικά η σύμβαση διαλύθηκε στις 17 Οκτωβρίου 2004. Μετά τη διάλυση της εργολαβίας μειώθηκε ο προϋπολογισμός μέσω τροποποίησης της Απόφασης Ένταξης στο ποσό των 2.319.000 ευρώ. Επειδή έπρεπε να εκτελεστούν συμπληρωματικές εργασίες που δεν ήταν επιλέξιμες στο 2ο ΚΠΣ και θα βάρυνε αποκλειστικά Εθνικούς Πόρους δημοπρατήθηκε και ανατέθηκε η εργολαβία με 1.100.000 στον ανάδοχο «Γ. Ζάχου» που ενεγράφη στον ίδιο ενάριθμο του έργου με ανάλογη αύξηση προϋπολογισμού από Εθνικούς Πόρους από το ποσό των 4.108.000 στο 5.208.000 ευρώ. Το γαϊτανάκι συνεχίστηκε. Το 2ο ΚΠΣ έκλεισε και το έργο δεν έγινε κυρίως λόγω μη ύπαρξης ώριμων μελετών.

Στη συνέχεια το έργο εντάχτηκε στο 3ο ΚΠΣ με προϋπολογισμό 12.000.000 ευρώ.  Αν και τα  χρήματα υπήρχαν το έργο το έργο ουδέποτε ξεκίνησε. Απλά χαρακτηρίστηκε έργο γέφυρα. Στις 31-12-2010, δηλαδή 13 μέρες μετά την τοποθέτησή μου στην Περιφέρεια, το 3ο ΚΠΣ έκλεισε χωρίς το έργο να προχωρήσει και χωρίς να απορροφήσει ούτε ένα ευρώ από τα 12.000.000.

 

Β) Οι δικές μας ενέργειες:

Ερχόμενος στην Περιφέρεια βρέθηκα μπροστά σε μια δύσκολη κατάσταση. Στο ΕΣΠΑ για λιμάνια υπήρχαν συνολικά 7.647.000 και το λιμάνι του Αιγίου έχει προϋπολογισμό 12.000.000. Κι αν ακόμη δίναμε όλα τα χρήματα του ΕΣΠΑ στο λιμάνι του Αιγίου αυτά δεν έφταναν γιατί ο προϋπολογισμός του έργου ήταν κατά πολύ μεγαλύτερος.

Στις 4 Μαρτίου 2010 πραγματοποιείται στο Αίγιο σύσκεψη με θέμα το Λιμάνι του Αιγίου. Σε εκείνη τη σύσκεψη είχα δεσμευτεί απέναντί στους φορείς να βγάλω από το «ψυγείο» αυτό το θέμα και να προσπαθήσω να δώσω λύση. Σε εκείνη τη σύσκεψη αποτυπώθηκε η υπάρχουσα κατάσταση που έλεγε ότι χάθηκαν μεγάλες ευκαιρίες και έγιναν τραγικά λάθη τα οποία δεν πρέπει να επαναληφθούν.

Το πρόβλημα που είχαμε να λύσουμε ήταν ότι έπρεπε χωρίς να αλλάξουμε το φυσικό αντικείμενο να φέρουμε τον προϋπολογισμό του στις δυνατότητες του ΕΣΠΑ.

Βλέποντας οι υπηρεσίες πάλι και πάλι τις μελέτες διαπίστωσαν ότι στη μελέτη υπήρχε και ένα καταφύγιο αλιευτικών σκαφών. Ρώτησα το δήμαρχο κ. Καραφωτιά αλλά και άλλους φορείς του Αιγίου γι΄ αυτό και διαπίστωσα ότι κανείς δεν είχε ζητήσει τέτοιο καταφύγιο αφού η περιοχή διαθέτει δυο καταφύγια ικανά σήμερα να ικανοποιήσουν τις ανάγκες της περιοχής. Αυτό ήταν και το κλειδί της λύσης.

Προκειμένου να έχουμε την αυτοδιοικητική και κοινωνική συναίνεση ζητήσαμε από τη δημοτική αρχή να συγκαλέσει τους φορείς της πόλης να τους παρουσιάσουμε μια νέα πρόταση. Αυτό έγινε χθες, 18 Μαΐου 2010.

Εκεί προτείναμε το έργο να χωριστεί σε δυο φάσεις. Η πρώτη αφορά το ίδιο το λιμάνι στην πλήρη του λειτουργία και η δεύτερη φάση αφορά το αλιευτικό καταφύγιο. Με λίγα λόγια σε αυτή τη φάση να αφαιρέσουμε το αλιευτικό καταφύγιο.  Αν αφαιρέσουμε το αλιευτικό καταφύγιο, αφαιρέσουμε κάποια ασφαλτικά και κάνουμε μικροπαρεμβάσεις στα κτιριακά που δεν επηρεάζουν τη λειτουργία του λιμανιού μπορούμε να πάμε στον προϋπολογισμό των 8,5 εκ. ευρώ και να κατασκευάσουμε το έργο. Να τελειώσουμε κάποτε από αυτό το έργο που η πορεία του δεν μας τιμά. Η πρότασή μας έγινε αποδεχτή από τη συντριπτική πλειοψηφία των φορέων και από τη δημοτική αρχή. Έτσι, το έργο δρομολογήθηκε. Η μελέτη είναι σχεδόν έτοιμη. Χρειάζεται μόνο η προσαρμογή στο οικονομικό αντικείμενο. Στόχος μας μέσα στο Σεπτέμβρη το έργο να δημοπρατηθεί.

 

ΜΙΚΡΗ ΠΕΡΙΜΕΤΡΙΚΗ ΠΑΤΡΩΝ

Α) Το ιστορικό του έργου

Το έργο της Μικρής Περιμετρικής εντάχτηκε στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Δυτικής Ελλάδας 2000-2006 το έτος 2001 με συνολικό προϋπολογισμό του έργου σε 62.555.275 ευρώ. Το μήκος της οδού ανέρχεται σε 3,2 χιλιόμετρα και περιλαμβάνει την κατασκευή 2 μεγάλων τεχνικών (σήραγγες).

Το 2005 ολοκληρώθηκαν τα 1.300 μέτρα. Από εκεί και μετά αρχίζει η οδύσσεια για τα υπόλοιπα μέτρα. Εκκρεμούν εργασίες τελικής αντιολισθητικής στρώσης σε τμήμα 400 μέτρων με την Τρίτη εργολαβία και υπολείπονται για κατασκευή 1.500 μέτρα με τεχνικά έργα και οδοποιία με τις δυο τελευταίες εργολαβίες. Στην ουσία το 2005 το έργο μπήκε στο «ψυγείο».

Β) Οι δικές μας ενέργειες

Ερχόμενος στην Περιφέρεια στα τέλη του Δεκεμβρίου 2009 ζήτησα να μάθω τι γίνεται με αυτό το έργο. Δυο απαντήσεις πήρα. Ότι τα έργο αυτό είναι στο «ψυγείο» για δυο λόγους. Ο πρώτος και ο κύριος ότι υπάρχει εμπλοκή με την αρχαιολογική υπηρεσία και ο δεύτερος ότι δεν έχει ολοκληρωθεί το θέμα των απαλλοτριώσεων. Ψάχνοντας να βρω λύση ζήτησα από το Υπουργείο Πολιτισμού να έρθει στην Πάτρα κλιμάκιο για να εξετάσουμε το θέμα.

Πράγματι κλιμάκιο του Υπουργείου Πολιτισμού με επικεφαλής την Γενική Γραμματέα Λίνα Μενδώνη ήρθε στην Πάτρα, επισκεφτήκαμε το έργο κι ενώ αναζητούσαμε λύση στο τμήμα του δρόμου της εργολαβίας της εταιρίας «ΘΟΛΟΣ» βρήκαμε ότι υπήρχαν δυο υπουργικές αποφάσεις του Υπουργείου Πολιτισμού που επέτρεπαν να συνεχίσει το έργο. Η μία ήταν του 2003 και η άλλη του 2008. Κι΄ όμως το έργο δεν συνεχίστηκε από τον ανάδοχο ούτε ζητήθηκε από την Περιφέρεια η διακοπή εργασιών.

Ο Γενικός Διευθυντής της Περιφέρειας πραγματοποίησε αυτό τον καιρό σειρά συναντήσεων με τον ανάδοχο χωρίς, όμως, αποτέλεσμα για δυο λόγους:

Ο ανάδοχος απαιτούσε τις εξής θετικές ζημιές για καθυστερήσεις του έργου:

  • Από 1-3-2007 έως 31-5-2007 το ποσό των 151.115 ευρώ
  • Από 1-6-2007 έως 30-9-2007 το ποσό των 144.826 ευρώ
  • Από 1-10-2007 έως 15-5-2009 το ποσό των 672.474 ευρώ

Ζητούσε δηλαδή ένα ποσό με το ΦΠΑ της τάξης του 1.200.000 ευρώ

Ζήτησε συμπληρωματική σύμβαση γιατί για την ολοκλήρωση του έργου θα απαιτούνταν 3.800.000 ευρώ επιπλέον

Τα αιτήματα δεν μπορούσαν να γίνουν αποδεχτά από την Περιφέρεια. Οι συμπληρωματικές συμβάσεις αντίκεινται από τις νομικές διαδικασίες έργων ΕΣΠΑ. Στην πρότασή μας να υποβάλλει η εταιρία αίτηση παράτασης εργασιών και να συνεχίσει εργασίες που απορρέουν από τη σύμβασή της στο φυσικό αντικείμενο έργου, αυτή αρνήθηκε και υπέβαλε αίτηση διάλυσης της σύμβασης και δήλωσε διακοπή εργασιών. 

Είναι φανερό ότι προσπαθήσαμε να σώσουμε ένα έργο όταν ήδη η μάχη είχε χαθεί. Αυτά που κάναμε εμείς τώρα έπρεπε να είχαν γίνει ένα χρόνο νωρίτερα. Τότε τα πράγματα θα ήταν τελείως διαφορετικά. Θα είχαν διασφαλιστεί και τα συμφέροντα του δημοσίου και το έργο.

Το ερώτημα που μπαίνει είναι τι γίνεται τώρα. Αναγκαστικά η Περιφέρεια θα προκηρύξει νέα εργολαβία αφού πρώτα προετοιμαστεί σωστά ώστε να μη βρεθούμε και πάλι μπροστά σε δυσάρεστα φαινόμενα όπως αυτά που σας ανέφερα. Μπορεί να καθυστερήσουμε λίγους μήνες αλλά το έργο να γίνει σωστό χωρίς προβλήματα.

 

Δημοσιεύματα εφημερίδων:

1. Εφημερίδα «Σημερινή», 19-5-2010

http://www.datarc.gr/apodeltiosi/100519/axaia/100519_simerini-3.jpg

 

2. Εφημερίδα «ΓΕΓΟΝΟΤΑ», 20-5-2010

http://www.datarc.gr/apodeltiosi/100519/axaia/100519_geonota-1.jpg

 

3. Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ», 20-5-2010

http://www.datarc.gr/apodeltiosi/100520/axaia/100520_peloponissos-55.jpg

 

4. Εφημερίδα «ΓΕΓΟΝΟΤΑ», 20-5-2010

http://www.datarc.gr/apodeltiosi/100519/axaia/100519_geonota-7.jpg

 

5. Εφημερίδα «Σημερινή», 20-5-2010

http://www.datarc.gr/apodeltiosi/100520/axaia/100520_simerini-5.jpg

6. Εφημερίδα «ΓΝΩΜΗ», 20-5-2010

 

http://www.datarc.gr/apodeltiosi/100520/axaia/100520_gnomi-7.jpg

 

7. Εφημερίδα «ΗΜΕΡΗΣΙΟΣ ΚΗΡΥΞ», 20-5-2010

http://www.datarc.gr/apodeltiosi/100520/axaia/100520_kirix-7.jpg

 

8. Εφημερίδα «ΓΕΓΟΝΟΤΑ», 20-5-2010

http://www.datarc.gr/apodeltiosi/100520/axaia/100520_gegonota-4.jpg

 

9. Εφημερίδα «ΑΛΛΑΓΗ», 20-5-2010

http://www.datarc.gr/apodeltiosi/100520/axaia/100520_allagi-6.jpg

 

Σχεδίαση & κατασκευή: Βασίλης Φουρτούνης
copyright © 2008:Τάσος Αποστολόπουλος